Adaptace

 

 

Milá maminko, milý tatínku,

Vaše dítě dospělo do věku, ve kterém může začít navštěvovat mateřskou školu. Jistě si v této souvislosti kladete řadu otázek a proto jsme se rozhodli připravit pro Vás několik informací, které Vám umožní lepší orientaci v novém prosředí. Mnohé z toho co bude dále řečeno, nepochybně víte a znáte, ale prototže nám dopělým je již cizí pohled na svět dětskýma očima, pokusíme se vám poodhalit, jak přechod z rodiny do mateřské školy vnímají děti.

Adaptace dítěte na prostředí MŠ.

Pokusme se představit si situaci, když jsme poprvé nastupovali do nového zaměstnání. Jistě se nám hlavou honila řada otázek: Co budu dělat? Jací budou kolegové? Zvládnu to? atp. Stává se nám to vždy, když nás čeká něco nového, neznámého. Dítě je v této chvíli ve stejné situaci, ale neumí své obavy vyslovit. A i když se často do školky těší, nejistota v něm zůstává. Abychom omezili nepříjemné pocity na minimum, procházejí všechny děti v naší MŠ tzv. adaptací. Co to znamená? Má-li si dítě zvyknout bez problémů na nové prostředí, potřebuje k tomu určitý čas. Každé dítě je jiné a proto i doba zvykání je různě dlouhá, obvykle je to 6 týdnů. V této době musí malý človíček vyřešit spoustů úkolů, aby mohl poprvé v životě zůstat delší dobu sám, bez maminky, jinde než doma, a přitom být spokojený a cítit se bezpečně.

Nabízíme rodičům tuto variantu. V době prázdninového provozu (konec srpna) navštivte naší mateřskou školu. Nejprve docház dítě do školky s maminkou, hrají si spolu a asi po hodině společně odcházejí domů. V této fázi adaptace hledá dítě odpovědi na otázky: Co tady budu dělat? Proč tu jsem? Jaká ja paní učitelka? S čím si budu hrát? Můžu si to půjčit? Seznamuje se s prostředím třídy, novými kamarády a paní učitelkou. Maminka tak pomáhá učitelce dítě poznat a sbížit se s ním.

Poté se může doba pobytu dítěte v MŠ prodlužovat a přichází den (1. září), kdy maminka může bez obav odejít a dítě zůstává ve třídě samo. Hlavičkou mu zase letí spousta otázek které starší děti říkají nahlas: Kde je maminka? Proč tu není se mnou? Vrátí se? Na tyto otázky je potřeba nejen odpovědět, ale dítě se musí o pravdivosti odpovědi přesvědčit. Navíc se poprvé v životě setkává se situací, kdy není středem pozornosti, protože ve třídě je více dětí.

Jakmile získá pocit bezpečí, je sebejisté a spokojené, nadchází poslední fáze adaptace, tj. zvyknout si na myšlenku, že bude spinkat jinde, než ve své postýlce. Tento úkol bývá pro děti velmi obtížný a je potřeba je na jeho zvládnutí dobře připravit. Maminka i paní učitelka budou s dítětem dopředu mluvit o tom, že taková situace nastane, je dobré pomoci mu vybrat hračku do postýlky a pyžámko. Měli bychom společnými silami vytvořit takovou atmosféru, aby se Vaše dítě těšilo na den, kdy bude ve školce poprvé spinkat. Odchází-li dítě se samozřejmostí do postýlky, spokojeně z ní vstává a jde si hrát, teprve tehdy můžeme prohlásit, že je adaptace úspěšně u konce.

 

Zdroj: časopis PORADCE ŘEDITELKY MŠ